www.pribramsko.eu | www.nebeske.cz |

V Brdech i letos vznikne systém tras pro běžkaře

2021-12-15 11:03:26 | Mgr. Jaroslav Hodrment ©

Město Příbram a Vojenské lesy a statky ČR také na letošní zimní sezónu společně domluvily systém tras, které státní podnik spravující převážnou část Chráněné krajinné oblasti Brdy, ponechá v zimní sezóně pro běžkařské trasy a nebude je prohrnovat ani jinak upravovat v rámci zimní údržby komunikací.

Foto

(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)

Město Příbram a Vojenské lesy a statky již několik let spolupracují, aby před každou zimní sezónou zajistily systém, v němž dostanou adekvátní prostor v brdské přírodě milovníci bílé stopy, a zároveň bude zajištěna nezbytná sjízdnost části komunikací v Chráněné krajinné oblasti.

„Naší snahou je poskytnout veřejnosti maximální prostor pro zimní využití Brd, v lokalitě je však nezbytné zachovat páteřní síť udržovaných cest pro integrovaný záchranný systém a armádu. Každoročně se také celý systém trochu liší podle našich potřeb, letos především v návaznosti na dokončení sanačních těžeb po kůrovcové kalamitě,“ uvedl David Novotný, ředitel divize VLS Hořovice, která Brdy hospodářsky spravuje.

Výsledkem je pak aktuální mapa brdských běžkařských tras, kterou oba partneři představili veřejnosti.

I letos bude v hřebenové oblasti možné využít páteřní tzv. Brdskou lyžařskou magistrálu ze Zaječova přes Dlouhý vrch, Houpák a Tok na Brdské sedlo a dál až na Prahu a do Teslín. Na ni bude navazovat systém dalších cest, který je podobný jako v loňském roce. Brdské trasy budou opět napojeny na celou řadu vhodných nástupních míst na okraji chráněné krajinné oblasti jak ve Středočeském, tak i Plzeňském kraji, čímž by se měl rozložit nápor zájemců o brdské trasy.

Vhodnými nástupními místy s dopravou, či návštěvnickými parkovacími kapacitami jsou i letos Nepomuk, Láz, Bohutín, Příbram–Kozičín a Příbram–Orlov. A dále Obecnice, Zaječov, Teslíny, Strašice, Dobřív, Mirošov, Skořice a Míšov.

Oproti minulé sezóně nebude součástí systému zimních běžeckých tras lesní cesta Obrázecká, kterou Vojenské lesy potřebují pro zajištění těžby, a také menší úsek lesních cest Dlouhá, Korunská, Dobrotivská a část protipožárního příkopu.

Pro aktuální sezónu se ke spolupráci připojily obec Strašice a Ski areál Těškov, které připravily několik tras z plzeňské strany Brd, konkrétně ze Strašic, Mirošova, Skořic a nedalekého Těškova. Ty budou upravovány strojově pro klasický i volný styl.

Město Příbram spolu s Městskými lesy v letošní zimě vyzkouší provozování stopovacího zařízení na úpravu tras. „Úprava zimních běžeckých tras na lesních cestách z příbramské strany CHKO Brdy je s ohledem na hospodářskou činnost VLS či náročnost terénu pro stroj tažený za traktorem velmi obtížná. Město využije stroj k úpravě menších okruhů u Orlova a Kozičína a pokud budou i ve městě dobré podmínky také v areálu bývalého atletického oválu na Zdaboři. Cílem je vytvořit trasy pro méně zkušené nebo začínající běžkaře,“ uvedl starosta Příbrami Jan Konvalinka.

Úprava stop ve vrcholových partiích Brd, konkrétně kolem protipožárního příkopu na Toku,  bude realizovaná podle finančních a technických možností města Příbram a obce Strašice.



Mapa zimních běžkařských tras, sezóna 2022 (pdf)

Mgr. Jaroslav Hodrment ©


Vaše jméno:

Váš názor: Přečtěte si Kodex diskutéra.
Autor:Rudolf Hlaváček Vloženo: 2021-12-18 10:40:40 IP: 89.103.87.***
Souhlasím s názorem K. Urbana.
Autor:Karel Urban Vloženo: 2021-12-16 10:01:41 IP: 89.22.48.***
Již několik let dozadu začíná každá zimní sezona optimistickým prohlášením o nastávající lyžařské sezoně v Brdech. Tady bych si dovolil podoktnout, že sněhové podmínky umožňující lyžování od nástupních míst kolem Brd trvají v lepším případě tak 2-3 týdny v sezóně. Mě jako Příbramáka zaujala aktivita města Příbrami směrem k zimní sezóně v Brdech, protože mi připomíná snahu postavit dům od střechy místo od základů a proto si dovolím podotknout toto. Do Orlova, jediného významného nástupního místa od Příbrami, nejede o víkendech žádný autobus. Ten, kdo se dopraví nebo dojde na parkoviště v Orlově, uvidí mimo Fabiána zes…..raný les plný odpadků, rumiště zvané parkoviště s cedulemi zákazu zastavení pro polovinu parkoviště, byť tam o víkendech již žádný autobus nezajíždí. Těsně vedle altánu, podle moderního trendu z Příbrami, je umístěn smradlavý odpadkový koš bez víka převážně přetékající odpadky, aby odpočívající a svačící turisté měli o další zážitek navíc. Turistický rozcestník je přístupný pouze ze silnice v nepřehledné zatáčce na vjezdu na parkoviště, ve vegetačním období schovaný větvemi a listím, což je s ohledem na bezpečnost turistů nakonec lepší. Pro turistu je vstup do Brd z Orlova otřesným zážitkem a „skvělou vizitkou“ pro Příbram hned na začátku výletu. Když k tomu připočtu, že dnešní Příbram se mění ve smetiště a Město Příbram není schopno zajistit alespoň to základní, tedy úklid a hygienu veřejných prostranství, tak řvu smíchy, když si čtu, jak se bude ještě starat o lyžaře v Brdech. O ty lyžaře, kteří si v Brdech vždycky poradili a potřebovali k tomu jediné, tedy sníh a trochu tolerance od těžařů. Městu Příbram bych byl vděčný, kdyby se především staralo o své město a jeho občany a pak teprve o to další. Ohledně Brd by pro začátek bohatě stačilo, aby byla zajištěna po celý rok doprava do Kozičína a Orlova a byla zajištěna odpovídající úroveň orlovského parkoviště, protože Brdy jako takové v podstatě nic nepotřebují, ale zoufale potřebují nástupní místa na odpovídající úrovni. To by návštěvníci Brd ocenili jistě více, než pravidelné předčítání pohádek o turistech v Brdech.
Počasí

© Jaroslav Hodrment 2015
Redakce
Právní doložka