www.pribramsko.eu | www.nebeske.cz |

Ještě k problematice kompetencí Správy CHKO

2016-04-13 07:21:28 | JUDr. Pavel Čámský ©

Po konzultaci s vedoucím Správy Chráněné krajinné oblasti Brdy (CHKO), panem Mgr. Fišerem, bych rád uvedl (snad už na pravou míru) otázku, jaké kompetence má Správa CHKO jako orgán ochrany přírody vůči pozemkům a objektům v CHKO, které jsou současně podrobeny režimu objektů důležitých pro obranu státu (ODOS).

Foto

Jeden z přítoků Padrťského potoka.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)

Jde tu především o jistý legislativní „nonsens“, který vznikl patrně nedopatřením v roce 2014, kdy se projednával v Poslanecké sněmovně zákon o změně hranic vojenských újezdů, přijatý jako zák. č. 15/2015 Sb. a byl přijímán zákon č. 250/2014 Sb., (platný od 14.11.2014 a účinný od 1.1.2015), kterým byla zřízena AOPK ČR jako orgán státní správy v oblasti ochrany přírody a do té doby víceméně samostatně působící jednotlivé Správy CHKO byly přímo zařazeny do organizační struktury AOPK (k tomu pak dále).

Jak jsem již v předchozím článku připomněl, v souvislosti s rušením Vojenského újezdu Brdy (VÚB) a uvažovaným vyhlášením CHKO Brdy se řešil v letech 2011 – 2014 problém kompetencí orgánů ochrany přírody na zvláště chráněných územích, která jsou současně i v režimu ODOS. Do té doby se jednalo jen o menší území, kde nebyla na překážku speciální úprava, podle níž bylo orgánem ochrany přírody na takových lokalitách Ministerstvo životního prostředí (MŽP). Zrušením VÚB (a vyhlášením CHKO Brdy) by však bylo velkoplošné zvláště chráněné území v oblasti státní správy v ochraně přírody ve své převážné části vyňato z kompetence k tomu jinak zřízeného orgánu (Správy CHKO) a bylo by je nutno spravovat de facto přímo MŽP (tak to upravovala tehdejší legislativa, konkrétně § 79 odst. 3 písm. t) zák. č. 114/1992 Sb. ve spojení s § 29 odst. 2 písm.a) zák. č. 222/1999 Sb.). V takovém rozsahu by se jednalo o nesystémový a logiku věci postrádající stav, na který upozorňovalo jak MŽP, tak i další. Hledalo se řešení – a nakonec se i nalezlo v úpravě již zmíněného ustanovení § 79 odst.3 písm. t) zák. č. 114/1992 Sb. tím, že k němu byl přidán dovětek, podle něhož ty ODOS, které se současně nacházejí ve správním území správ (míněno Správ CHKO) a mimo vojenské újezdy, budou z hlediska státní správy ochrany přírody „podřízeny“ správám (CHKO).

Bylo to docela elegantní a systémové řešení, které mohlo dobře plnit svoji funkci, kdyby však současně nebyla projednávána a přijata parlamentem také novela zákona o ochraně přírody a krajiny (114/1992 Sb.), podle níž Správy CHKO ztratily svoji relativní autonomii a byly zařazeny jako pouhé organizační složky do AOPK ČR. To se stalo až přijetím zákona č. 250/2014 Sb. dne 14.11.2014 – tedy v době, kdy už byl samotný zákon č. 15/2015 Sb. ve druhém čtení. Tento detail zřejmě legislativcům unikl a tak se stalo, že zhruba ve stejné době byl parlamentem přijat zákon, který de facto Správy CHKO jako „samostatné“ orgány ochrany přírody zrušil (zařadil je do organizační struktury AOPK a orgánem ochrany přírody na území chráněných krajinných oblastí se stala právě AOPK ČR a její příslušná regionální pracoviště) a jiný zákon (15/2015 Sb.), který do kompetence právě rušených Správ CHKO vložil ODOSy v CHKO a mimo vojenské újezdy.

Zákon, který samostatné Správy CHKO zrušil, nabyl účinnosti 1.1.2015, kdežto zákon, který do kompetence (nyní již de facto zrušených správ) vložil ODOSy, nabyl účinnosti (jak známo) až 1.1.2016. Došlo tedy vlastně k tomu, že zákon, kterým byl mj. zrušen VÚB, svěřil kompetence v ochraně přírody organizaci, která právě přestala jako samostatná (zjednodušuji) existovat. Nebylo možno tento problém odstranit ani nařízením vlády (č. 292/2015 Sb.), kterým byla vyhlášena CHKO Brdy, neboť se jedná o akt nižší právní síly než samotný zákon, a bude tedy třeba tento „zádrhel“ odstranit až novelou samotného zákona (114/1992 Sb.). Do té doby je postavení Správy CHKO Brdy a AOPK ČR jako orgánu ochrany přírody v CHKO Brdy poměrně komplikované. Jako orgán ochrany přírody vystupuje AOPK v Brdech tam, kde se nejedná o pozemky a objekty ODOS, ale na většině území CHKO Brdy (téměř 260 km2) je správním orgánem v ochraně přírody MŽP – až do doby, kdy bude výše zmíněný nedostatek novelou zákona odstraněn.

Velmi to komplikuje situaci Správy CHKO Brdy a v praxi se to nyní projevilo i v případě vydání povolení k zahájení turistického značení v Brdech. To by za „normálních“ okolností vydávala AOPK, resp. Správa CHKO, v tomto případě tak ale musí učinit ministerstvo.



JUDr. Pavel Čámský ©


Vaše jméno:

Váš názor: Přečtěte si Kodex diskutéra.
Počasí

© Jaroslav Hodrment 2015
Redakce
Právní doložka