www.pribramsko.eu | www.nebeske.cz |

Brány do Brd

2016-06-01 11:06:43 | JUDr. Pavel Čámský ©

Nic si nenalhávejme. Poznenáhlu se rozbíhá boj o turisty. Co dva, tři dny se v nějakých médiích a hlavně na internetu a sociálních sítích dozvídáme, která obec nebo město je tou pravou branou do Brd. Někde je aktivní muzeum, jinde prodávají hrnečky s Fabiánem, onde lákají na grilovanou klobásu – a dalo by se pokračovat. Je to přirozené, naprosto pochopitelné a myslím, že i správné.

Foto

Brdy - lesní cesta Josefka.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)

Ten trend se předpokládal a je stejně žádoucí jako to, aby turisté svou návštěvou Brd pomohli i ekonomice obcí kolem nich. Hovořilo se o tom i psalo ještě dávno předtím, než byl zrušen vojenský újezd a než byla vyhlášena CHKO. Osobně jsem také tyhle dvě věci dával do úzké souvislosti, mj. právě i ve vztahu k možnému oživení místních ekonomik.

Je svým způsobem skoro překvapující, jak jsou výchozí pozice jednotlivých obcí a měst kolem Brd podobné. (A na rovinu si přiznejme, že nijak záviděníhodné). Podobné v tom, jak nedostatečná je úroveň turistické infrastruktury, jak málo toho můžeme stále náročnějším turistům nabídnout. Nejde zdaleka jen o ubytovací a stravovací kapacity a jejich kvalitu, ale i o další zajímavosti, atraktivity a „lákadla“, která mohou účastníkům cestovního ruchu zpříjemnit život a přimět je k tomu, aby tu kterou obec nebo město navštívili, strávili tam nějaký čas – a utratili nějakou tu korunu. Příliš neudivuje, že obce kolem zrušeného újezdu se nyní chlubí aspoň otevřenou prodejnou, restaurací a ty šťastnější dokonce i penziónem, cyklostezkou nebo naučnou stezkou či muzeem. Překvapivé je spíš to, že podobně omezenou nabídkou se mohou prezentovat i obce na jižním a jihozápadním okraji CHKO, ačkoli Třemšínské Brdy byly vždycky přístupné a nikdo tam cestovní ruch a jeho rozvoj uměle neomezoval. Pravda, nabídka obcí a měst z této oblasti je o poznání bohatší, kvalitnější a jsou v tom dál než ty ostatní, ale kupodivu zdaleka ne o tolik, o kolik by nezaujatý pozorovatel očekával.

Domnívám se však, že obce, pokud chtějí na cestovním ruchu opravdu profitovat, by se měly zaměřit hlavně na to, co do našeho regionu ty turisty především může přitáhnout. Na Brdy a CHKO. Skutečně je v celostátním (a chtělo by se napsat i mezinárodním) měřítku zviditelnit a učinit z nich pojem, srovnatelný třeba se Šumavou, Vysočinou, Českým rájem nebo Třeboňskem. Na některých turistických webech se už poměrně často setkáváme s chápáním Brd (a Podbrdska) jako zvláštní turistické oblasti. Je to trochu živelné a občas neuspořádané. Do Brd pak někteří zařazují nejen Křivoklátsko nebo Český kras, které jsou sice charakterem odlišné, ale jsou aspoň blízko, ale také někdy Střední Povltaví, Sedlčansko, a už jsem narazil i na to, že do Brd kdosi zařadil Kladensko. To už je samozřejmě trochu úsměvné, ale svědčí to o tom, že zviditelnit a zapracovat do povědomí lidí Brdy a Podbrdsko jako velmi specifický, svébytný a svým způsobem homogenní region, je nanejvýš potřebné.

Mj. i tohle by mělo být úkolem koordinovaného úsilí obcí a měst kolem Brd. Bez ohledu na to, zda leží ve Středočeském nebo Plzeňském kraji, na Rokycansku, Blovicku, Rožmitálsku, Příbramsku nebo Hořovicku. Pro takovou koordinovanou podporu a rozvoj cestovního ruchu se osvědčil tzv. destinační management. Myslím, že je nejvyšší čas, abychom se i my vydali tímto směrem. Čím dřív tak učiníme, tím lépe. A třeba se nám podaří vyvarovat i chyb a omylů, jichž se živelnou a úzce lokální podporou turismu dopustili jinde.

Pokud opravdu chceme, aby se turismus na Podbrdsku stal důležitou součástí místní ekonomiky (a myslím, že je to nanejvýš žádoucí), měli bychom lidem v celé naší zemi přiblížit a obeznámit je především s těmi Brdy. Nedomnívejme se, že se turista, třeba z jižní Moravy, rozhodne podle nabídky na internetu navštívit Rožmitál, Spálené Poříčí, Příbram, Hořovice, Strašice nebo Jince. Milovníci přírody pojedou především do Brd – pokud se ovšem o nich něco kloudného dozvědí a ten kus naší země je začne lákat k návštěvě. Teprve na druhém místě budou turisté zvažovat, kudy se tam dostanou, jaké město nebo obec se stane jejich východiskem, kde se třeba ubytují a co jim to město ještě třeba může nabídnout. A pak třeba i to, jaká jiná města nebo obce ještě navštíví, když už tu budou.

Brdy se tedy musí stát tou hlavní atrakcí, snadno uchopitelnou a pamatovatelnou. A zdaleka ne jen pro senzacechtivé hledače tajuplností, zakázaného ovoce nebo zbytků munice. To sice možná jsou jedni z prvních návštěvníků, ale ti se Brd rychle nabaží a později je tu už neuvidíme. Hledají adrenalin – a toho v Brdech zas tolik není a asi nikdy ani nebude. My bychom se měli zaměřit hlavně na opravdové milovníky přírody, kteří dokážou ocenit harmonickou a krásnou krajinu, do které se budou pravidelně vracet. Pokud budeme úspěšní a tohle se nám podaří, pak bude každá obec a každé město na okraji Brd jejich otevřenou a oblíbenou bránou a nikdo nebude muset nikomu nic závidět.



JUDr. Pavel Čámský ©


Vaše jméno:

Váš názor: Přečtěte si Kodex diskutéra.
Autor:dx5AltMOyF4 Vloženo: 2016-06-20 19:43:53 IP: 188.143.234.***
I know what you mean about knowing you’ll have eating challenges. My eating on my vacation was so different from how I normally eat that even if I didn’t put on weight, I’d like to try to not just pile on the junk because I’m on vatn2ioac30;.after a few days, I just start to feel bad physically. Now that I’m home I feel better…so I have to figure out how to balance some treat eating with my regular eating when I go away.
Počasí

© Jaroslav Hodrment 2015
Redakce
Právní doložka